Veelgestelde vragen
De huisartsenpost is voor spoedeisende huisartsenzorg in avond, nacht en weekend. Spoedeisend zijn klachten waarmee u niet kunt wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts.
De huisartsenspoedpost is is er voor inwoners en bezoekers van Zoetermeer en Benthuizen die dringende huisartsenzorg nodig hebben tijdens de avond, nacht, weekenden of op feestdagen.
Dan vraagt u familie/vrienden of belt u een taxi of neemt het openbaar vervoer. Verblijft u bijvoorbeeld in een verpleeghuis en bent u slecht ter been? Dan wordt hier rekening mee gehouden.
Het BSN-nummer voorkomt identiteitsfraude en versnelt het telefoongesprek. Daarnaast helpt dit nummer om de medische informatie over uw bezoek aan de post goed door te geven aan uw eigen huisarts die uw dossier bewaard (op voorwaarde dat u daar in toegestemd heeft).
Bent u ontevreden? Klik dan hier voor informatie over de mogelijkheden om ons uw onvrede kenbaar te maken.
U kunt uitsluitend telefonisch een afspraak maken nadat u eerst de zelftriage heeft doorlopen en het getoonde telefoonnummer heeft gebeld.
Als u belt, krijgt u een goed opgeleide triagist aan de lijn die zorgt dat u zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt. Bij voorkeur belt de patiënt zelf. In een kort gesprek vraagt de triagist u de informatie die nodig is om de juiste hulp te bieden. De triagist vraagt u daarnaast ook naar de volgende patiëntgegevens:
- naam en adres,
- geboortedatum,
- naam van de huisarts,
- burgerservicenummer,
- het nummer van de ziektekostenverzekering en
- medicijngebruik.
Zorgt u dus dat u die informatie bij de hand heeft als u belt. Belt u voor iemand anders, zorg dan dat u alle informatie over de patiënt bij de hand heeft.
U krijgt op basis van het gesprek met de triagist de hulp die voor u nodig is. Dat kan zijn:
- Een telefonisch medisch advies
- Een afspraak op de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer
- Een bezoek van de huisarts aan huis (als het voor u niet verantwoord is om naar de huisartsen spoedpost te komen)
- Een ambulance
- Doorverwijzing naar spoedeisende hulp
Als u contact hebt gehad met de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer, geven wij dit door aan uw eigen huisarts. Zo weet deze wat er aan de hand is en wat wij voor u hebben gedaan.
Bij een levensbedreigende situatie, belt u meteen 112.
Voor spoed buiten kantooruren kunt u het nummer van de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer bellen:Is er geen sprake van een levensbedreigende situatie, maar is er wel spoed? Overdag belt u dan uw eigen huisarts. ‘s Avonds, ’s nachts of in het weekend belt u bij niet levensbedreigende spoed naar de huisartsen Spoedpost Zoetermeer. Bijvoorbeeld voor een verdraaide knie of een plotseling ziek kind. Als het nodig is, sturen we meteen een ambulance of huisarts naar u toe. In andere gevallen vragen we u om even langs te komen. Vaak kunnen we telefonisch een goed advies geven.
Bent u ingeschreven als patiënt bij een huisarts in Zoetermeer of Benthuizen? Dan kunt u ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend voor spoedzorg naar de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer. Wij werken alleen op afspraak, dus bel altijd voordat u naar de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer komt. Zo voorkomt u dat u lang moet wachten.
Om de ernst en mate van spoed van uw hulpvraag vast te stellen is een ‘triage’ nodig. Zodra u belt, stelt de triagist u een aantal vragen waarmee zij helder krijgt welke hulp u nodig heeft. Dit kan een:
- Zelfzorgadvies of
- een consult op de post of
- een visite op uw verblijfadres of
- de inzet van een ambulance tot gevolg hebben.
Zodra u belt, bent u verzekerd van passende zorg.
U belt de Huisartsenpost als:
- u dringend hulp nodig heeft van een huisarts én;
- dit buiten kantoortijden is of op een landelijke feestdag én;
- uw situatie niet kan wachten tot het volgende spreekuur van uw eigen huisarts
Openingstijden:
- Werkdagen vanaf 17.00 uur tot de volgende morgen 08.00 uur
- In het weekend van vrijdag 17:00 uur tot maandag 08.00 uur
- Op feestdagen van 08.00 uur tot de volgende dag 08.00 uur
Houd uw BSN nummer en uw actueel medicatieoverzicht bij de hand indien aanwezig.
U vindt de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer in het Centrum Acute Zorg (HagaZiekenhuis Zoetermeer, ingang Brechtzijde, wijk 25).
Er is parkeergelegenheid bij het Centrum Acute Zorg.
Openbaar vervoer
De Huisartsen Spoedpost Zoetermeer is ook bereikbaar met de tram en bus:
- Randstad Rail, halte de Leyens (tram stopt bij winkelcentrum De Leyens, op ongeveer tien minuten lopen);
- Buslijn 70 stopt vlakbij de hoofdingang van HagaZiekenhuis Zoetermeer.
Wanneer onze visitearts niet binnen de gewenste tijd aanwezig kan zijn, wordt er een ambulance ingezet. De ambulancedienst en Huisartsen Spoedpost Zoetermeer werkt nauw samen.
Neem dan contact op met onze financiële administratie: debiteurenbeheer@eerstelijnszorgzoetermeer.nl. Ook kunt u telefonisch contact opnemen via: 079 – 320 86 76 (ma. t/m vr. 8:30 uur tot 17:00 uur)
Tarieven Huisartsenpost per 1 juli 2023
Rates GP office per July 1, 2023- Telefonisch consult / Telephone consultation:
- Aanvraag recept voor medicatie/medische hulpmiddelen (+ de bijbehorende kosten van medicijnen gerekend door de dienstapotheek)/Prescription request for medicines (note you are charged for extra costs for medicines at the pharmacy out-of-office hours)
- Consult op de huisartsenpost / Consult at the GP office:
- Visite aan huis / Visiting at home:
Deze tarieven worden elk jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Bent u niet verzekerd? Dan betaalt u de kosten van het consult of recept hier op de huisartsenpost.
These rates are set every year by the Dutch Healthcare Authority (NZa).
If you have a valid EHIC the cost will be debited to your insurance company. When you are not insured, you must pay the costs of the consultation or prescription at the office.
U maakt uitsluitend gebruik van de Dienstapotheek wanneer u dringend medicijnen nodig heeft, die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. U kunt ook bellen bij spoedvragen over uw medicijngebruik. Houd dan de volgende gegevens bij de hand van uzelf of degene voor wie u belt:
- naam;
- geboortedatum;
- naam zorgverzekeraar;
- inschrijfnummer (=burgerservicenummer/sofinummer).
De Dienstapotheek is er niet om buiten kantooruren uw herhaalmedicatie op te halen, hiervoor kunt u op werkdagen terecht bij uw eigen apotheek.
‘s Nachts tussen 24.00 – 8.00 uur is de Dienstapotheek gesloten voor bezoekers. Er is wel een medewerker van de Dienstapotheek oproepbaar. Voor spoedeisende geneesmiddelen, die niet kunnen wachten tot de volgende dag, kan telefonisch contact worden opgenomen met de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer (079 343 16 00) Ook in dit geval bepaalt de dienstdoende huisarts of u de medicijnen met spoed nodig heeft
Als de huisarts op de huisartsen spoedpost vindt dat u tussen 24.00 en 8.00 uur met spoed medicijnen nodig heeft, wordt de dienstdoende medewerker van de Dienstapotheek opgeroepen. Deze medewerker zal de medicijnen verstrekken, dit duurt ongeveer 45 minuten. U kunt hierop wachten op de Huisartsen Spoedpost Zoetermeer of u kunt de medicijnen thuis laten bezorgen. Bezorgen kost ongeveer een uur extra tijd.
Als de huisarts vindt dat u medicatie nodig heeft, maar dat dit kan wachten tot de volgende dag, dan kunt u deze medicatie op werkdagen in uw eigen apotheek ophalen. In het weekend en op feestdagen is de Dienstapotheek vanaf 8.00 uur geopend om uw medicatie op te halen.
De dienstapotheek is uitsluitend bedoeld voor medicatieverstrekking bij spoedeisende gevallen.
De actuele openingstijden van alle dienstapotheken in de regio Zuid-Holland Noord vindt u op de website http://www.ssdr.nl.
Medicatiegegevens
Patiënten moeten een actueel medicatieoverzicht meenemen voor een goede afhandeling door de dienstapotheek. Patiënten kunnen ook hun eigen apotheek toestemming geven voor het uitwisselen van medicatiegegevens via het Landelijk Schakelpunt (LSP).
Betaling
Zorg dat u altijd een geldig legitimatiebewijs (ID-kaart, rijbewijs of paspoort) bij u heeft met daarop uw BSN-nummer. Het is bij de dienstapotheek niet mogelijk om medicijnen op rekening te krijgen. Zorg daarom dat u ook contant geld of uw pinpas bij u hebt. Let op: voor een aanvraag voor een recept voor medicatie/medische hulpmiddelen via de Huisartsenspoedposten brengen wij € 35,00 in rekening (+ de bijbehorende kosten van medicijnen worden in rekening gebracht door de dienstapotheek).
Taxiregeling
Als het voor u onmogelijk is om de medicijnen zelf op te halen of te laten ophalen, dan kunnen de medicijnen op verzoek van de voorschrijvende huisarts met een taxi worden bezorgd.
Deze worden soms gebruikt voor trainingsdoeleinden van zorgverleners en voor klacht- en complimentbehandeling. De opgenomen gesprekken worden maximaal 12 maanden bewaard.
Wanneer uw huisarts gevestigd is in Zuid-Holland Noord, ontvangt deze de volgende werkdag van ons automatisch een bericht over uw contact met onze post. Uw eigen huisarts werkt uw dossier bij.
Uw medische gegevens zijn geheim. Alleen uw behandelaars hebben inzage in uw situatie. Informatie mag alleen met uw toestemming doorgegeven worden aan bijvoorbeeld uw partner, familie of vrienden. Wij werken volgens de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens.